Pokocha艂am b贸b dzi臋ki Magdzie Makarowskiej

Zawsze mia艂am problem z bobem 馃檪 Mo偶e dlatego, 偶e w moim domu, b贸b mo偶na by艂o obejrze膰 tylko kilka razy do roku i to w formie typowo tradycyjnej: ugotowanego w lekko osolonej wodzie, kt贸rego nale偶a艂o oskubywa膰 ze sk贸rki i traktowa膰 jako przek膮sk臋 do telewizora. A wszystko to, w ci膮gle wyczuwalnym, okropnym dla mnie, zapachu gotuj膮cego si臋 bobu. Ble. Tymczasem, zaznajamiaj膮c si臋 z kolejnymi ksi膮偶kami Magdy Makarowskiej, okaza艂o si臋, 偶e ten nieszcz臋sny b贸b mo偶na zrobi膰 na r贸偶ne sposoby i z r贸偶nym przeznaczeniem 聽馃檪 . Najpyszniejszy, bombarduj膮cy swoimi smakami, okaza艂 si臋 b贸b, kt贸ry najpierw ugotowa艂am do mi臋kko艣ci w osolonej wodzie, a nast臋pnie wrzuci艂am go na patelni臋 na mas艂o klarowane, doda艂am du偶o wyci艣ni臋tego czosnku, troch臋 posiekanego rozmarynu i troch臋 soli i pieprzu do smaku. Wystarcza mu kilka minut, 偶eby sta艂 si臋 niesamowitym doznaniem smakowym. Co艣 pysznego. Kilka sk艂adnik贸w, tych najprostszych, a niebo w g臋bie.

Zreszt膮, jak zawsze, musz臋 troch臋 鈥瀦apia膰鈥 nad tymi ksi膮偶kami, bo opr贸cz przepi臋knych zdj臋膰 i ciekawych przepis贸w, mo偶na w nich znale藕膰 sporo ciekawostek.

W 鈥Jedz pysznie z niskim indeksem glikemicznych鈥 mo偶na przeczyta膰 o kilku naprawd臋 fajnych rozwi膮zaniach, jak na przyk艂ad 鈥瀏otowaniu wed艂ug zasad niskiego IG鈥, kt贸ry polega po prostu na och艂adzaniu i odgrzewaniu ugotowanych wcze艣niej produkt贸w w臋glowodanowych, ot chocia偶by takie kasze. Wskutek sch艂odzenia dochodzi do obni偶enia IG, za艣 ponowne odgrzanie nie spowoduje ju偶 jego podwy偶szenia.

Za艣 鈥呕ycie w stylu wege鈥澛爐o istna bomba informacji do wykorzystywania w kuchni, na co dzie艅. Jest wszystkiego po trochu, bo i o namaczaniu str膮czk贸w, orzech贸w, o kie艂kach i 鈥瀞kie艂kowywaniu鈥, o 鈥瀞uperfoodsach鈥 i innych bombach witaminowych, o bia艂ku ro艣linnym i jego 藕r贸dle, o aminokwasach ezgogennych, i takich tam innych, a wszystko okraszone solidn膮 porcj膮 fajnych przepis贸w. A 偶e walcz膮c z bobem :), zrobi艂am te偶 hummus z bobu i kaszy jaglanej, to dorobi艂am do niego bu艂eczki gryczane z nasionami konopi, na kt贸re przepis znalaz艂am w艂a艣nie w tej ksi膮偶ce. Troch臋 je zrobi艂am za ma艂e, oczywi艣cie, nie ma co liczy膰 te偶 na ich glutenow膮 pulchno艣膰, ale naprawd臋 wszystkim smakowa艂y. Nawet dzieciom. Super!

A oto sk艂adniki na oko艂o 6 bu艂eczek:

  • 400 g m膮ki gryczanej (ja zmieli艂am kasz臋),
  • 3 艂y偶ki m膮ki owsianej (ja zmieli艂am p艂atki),
  • 2 艂y偶eczki otr膮b z konopi (ja doda艂am otr臋by gryczane),
  • 3 艂y偶ki 艂uskanych nasion konopi,
  • 艂y偶eczka soli himalajskiej,
  • opakowanie dro偶d偶y instant lub 1/4 paczki 艣wie偶ych (ja doda艂am 艣wie偶e),
  • 100 -150 ml mleka sojowego (ja da艂am wod臋),
  • 艂y偶eczka cukru trzcinowego,
  • 2 艂y偶ki oleju rzepakowego (tfu, tfu, ja da艂am olej kokosowy)
  • do posypania: sezam, chia, czarnuszka (ja obsypywa艂am czarnym sezamem).

W szklanej misce dro偶d偶e zala艂am 50 ml ciep艂ej wody z 艂y偶eczk膮 cukru i zostawi艂am na 15 minut. Po聽 tym czasie doda艂am zmielon膮 kasz臋 i p艂atki na m膮k臋, otr臋by, nasiona konopi, s贸l, olej i wod臋. Wszystko wymerda艂am r臋k膮 i zostawi艂am na oko艂o 30 minut przykryte 艣ciereczk膮. Po tym czasie uformowa艂am bu艂eczki i wy艂o偶y艂am je na blach臋 pokryt膮 papierem do pieczenia, obsypa艂am sezamem i piek艂am oko艂o 30 minut w 170 stopniach.

Smacznego 馃檪

Leave a Reply